Boganmeldelse: "Jeg vågner op som fremmed"!

Digte.
120 sider.
Forfatter: Özcan Ajrulovski.
Forlag: Copenhagen storytellers.
Bogen kan købes: HER!

Jeg fik denne bog tilsendt fra forlaget og selv om jeg lige umiddelbart tænkte at det nok ikke var noget for mig, så var jeg alligevel nysgerrig. Og det viste sig at være godt. For det er en meget speciel bog.

Jeg vil med det samme sige at hvad enten man har den ene eller den anden holdning i forhold til indvandrere og hele intergrationsdebatten, så vil jeg mene denne bog er værd at læse. For her får man et indblik i hvad det vil sige at være kommet til et land som på den ene side byder en velkommen og på den anden side fordømmer hele tiden.

Forfatteren har ikke selv valgt landet. Det har hans forældre. Forfatteren har ikke selv valgt sit navn, det har forældrene. Forfatteren har ikke selv valgt sin tro, det har forældrene. Og han er ikke nødvendigvis enig i alt hvad hans forældre og den generation har gjort, men det er svært at bryde ud af de rammer som der er i de familiemønstre som de bringer med sig.

Man får et indblik i hvor splittet man bliver som person, når alt man kender til er den kultur man er født ind i samtidig ikke rigtig ønsker man er til stede. Og hvor svært det er at have nogen værdier med sig hjemmefra og samtidig skal tilpasse sig samfundets normer.
Det er en person med vrede, håb, længsel, tro, ønsker der skriver disse digte. En person der i sidste ende bare ønsker at vi alle kan være sammen med alt hvad det nu indebærer af forskellige meninger, trosretninger og livsførelser.

Jeg indrømmer gerne at jeg som person selv har det stramt med mange af de udlændinge man hører om i medierne, men jeg ved jo også godt at medierne netop danner et sprængfarligt billede og nogen gange får tingene til at lyde værre end de er. Og jeg kan sagtens forstå at forfatteren føler sig frustreret over at blive mødt med mistro selv om han også er imod de terrorister der slår mange uskyldige mennesker ihjel i troens navn, blot fordi mange sammenligner ham med dem, da han jo også er mørk i huden og har et "fremmed" navn.

Det er klart en digtsamling som kan skabe debat og som kunne været god at bruge i undervisning samt som et lille opråb til alle der er bange for muslimer. For hvis man lærer den muslimske tro at kende så finder man hurtigt ud af at det ikke er troen der driver de ekstremister man hører så meget om, for troen er nemlig bygget op omkring nogen fredelige værdier (og jo jeg har selv læst koranen så jeg udtaler mig ikke på et uoplyst grundlag). En digtsamling der virkelig kan give en en større forståelse hvis man formår at læse uden at dømme!

God fornøjelse!